BEL Foodservice en Pubmarket!

Pubmarket! is er trots op dat het als marketingcommunicatiebureau de voorkeurspartner is van de wereldwijde BEL Out-of-Home-divisie sinds die in 2020 het levenslicht zag. Aan de basis daarvan ligt onze langdurige samenwerking met BEL Foodservice (ook bekend als BEL Out-of-Home), die al meer dan tien jaar duurt. In die periode hebben we veel overtuigende merk- en communicatiemiddelen geproduceerd en tal van succesvolle promotiecampagnes op touw gezet, op verschillende online- en offlineplatforms, om BEL en zijn merken te profileren als dé kaasleverancier voor de horeca.

In het aanbod van BEL zijn enkele van ‘s werelds bekendste en meest gewaardeerde merken te vinden, waaronder La Vache qui rit, Babybel, Boursin, Kiri, Maredsous, Nurishh, GoGoSqueeze en een groot aantal lokale merken. De indrukwekkende productportfolio van BEL blijft steeds groter worden terwijl het bedrijf de veranderende voorkeuren van de consument voor blijft.

In de afgelopen jaren heeft BEL twee belangrijke categorieën toegevoegd aan zijn aanbod (plantaardige kaasalternatieven en fruit) met de overname van de bekende merken Materne, GoGoSqueeze en Nurishh. Dit is een strategisch belangrijke uitbreiding van de portfolio van BEL OOH, naast het kernassortiment van zuivelproducten.

BEL en Pubmarket! hebben samen een lange weg afgelegd sinds ze in 2012 de krachten bundelden. Na een vruchtbare periode als hoofdmarketing- en communicatiebureau voor de Belgische tak van BEL ging Pubmarket! al snel samenwerken met BEL Foodservice Frankrijk. Voor die divisie nam het bureau alle belangrijke communicatieacties voor de Franse out-of-homemarkt (OOH) voor zijn rekening.

Vandaag zijn we, zoals gezegd, de voorkeurspartner van de wereldwijde BEL OOH-divisie. We helpen het bedrijf zijn internationale groeidoelstellingen te bereiken via strategische, creatieve en digitale communicatie, een belangrijke taak. Zo positioneren we BEL als de toonaangevende leverancier van kaas, plantaardige kaasalternatieven en fruitproducten voor de horeca. Bovendien zetten we de merken en producten van het bedrijf over de hele wereld in de kijker bij de belangrijkste doelgroepen: chef-koks en horeca-uitbaters.

Tijdlijn: de samenwerking tussen BEL OOH en Pubmarket!

2012: Trotse partner voor de horeca van BEL OOH België

Pubmarket! ondersteunt de Belgische BEL OOH-divisie al vele jaren met creatief communicatiemateriaal, zoals ontwerpen voor beurspanelen, brochures, advertenties, webbanners en nog veel meer.
In de loop der jaren hebben we ook uiteenlopende merkactivatiecampagnes op touw gezet. Een recent voorbeeld daarvan is de promotiecampagne voor Babybel in samenwerking met Disney in de restaurantketen Lunch Garden in België.

2017: Pubmarket! wordt ook actief in Frankrijk dankzij Mini Babybel®

Onze samenwerking met BEL Foodservice Frankrijk begon in 2017. Het belangrijkste doel is om de bekendheid van de prioritaire kanalen van BEL te vergroten via activerende communicatiecampagnes en -middelen die toegespitst zijn op horeca-uitbaters en consumenten.

We richten ons op de kanalen ‘onderwijs’, ‘senioren’ en ‘verkoop’ en werken voor elk kanaal een aanpak op maat uit met relevante activatiematerialen en -hulpmiddelen. Met een creatieve benadering kiezen we een relevant thema voordat we verschillende materialen creëren, zoals inspirerende receptenboekjes, posters, interviews en getuigenissen van lokale chef-koks, recepten, fotoshoots en brochures. Waar relevant ontwikkelen we ook bonusmateriaal en beloningen voor specifieke doelgroepen, zoals chef-koks, leerlingen en de verkoopmedewerkers van BEL.

Daarnaast creëren we advertenties, webbanners, folders, beursstanden, verpakkingen, POS-materiaal, filmpjes, interviews, websites ... Kortom, alle creatieve en digitale elementen die bij een volledig communicatiepakket horen. Dankzij deze nauwe samenwerking hebben we in de loop der jaren een solide expertise opgebouwd wat de Franse horecamarkt betreft.

2020: Lancering van de website belinspirations.fr

In 2020 ontwikkelde Pubmarket! 'belinspirations.fr', een Franse website met content op maat van chef-koks en horeca-uitbaters. De aantrekkelijke site werd dynamisch opgebouwd met getuigenissen van chef-koks, filmpjes, stijlvolle foto’s en inspirerende recepten.

2020: Oprichting van de divisie ‘BEL OOH Global’ – met Pubmarket! als partner

Door onze jarenlange samenwerking met BEL België en BEL Frankrijk en onze enorme expertise in de horecasector kregen we de geweldige kans om te gaan samenwerken met de Global Food Service Marketing Director, die leiding geeft aan de divisie ‘BEL OOH Global’ bij BEL Group.

Sinds 2020 verzorgen we wereldwijd alle communicatie- en marketingmaterialen voor BEL OOH en daar zijn we erg trots op.

Daarbij gaat het om een volledig pakket van communicatiemiddelen, van de creatie van een wereldwijde presentatie en video in het kader van de internationale marketingstrategie tot de ontwikkeling van een interne onlinehub waar de lokale teams alle lokale en mondiale communicatiematerialen vinden op één centrale plek. Daarnaast ontwikkelen we ‘startpakketten’ waarmee regionale marketeers een nog sterker kanaal kunnen opbouwen op hun lokale horecamarkten.

In het algemeen zijn we erg blij dat we de voorkeurspartner zijn die alle communicatiemiddelen levert om de wereldwijde strategie en groeidoelstellingen van BEL OOH te ondersteunen.

BEL heeft ambitieuze strategische plannen opgesteld voor de komende drie jaar, gebaseerd op vier belangrijke pijlers. Bij elk van die zogenaamde ‘Big Bets’ hoort een onlineplatform dat Pubmarket! heeft ontwikkeld en waar een schat aan marketing- en communicatiemateriaal op te vinden is. Daarmee kunnen alle BEL OOH-regio’s het merkterritorium van de iconische BEL-merken verder uitbouwen op hun lokale markten.

Elk platform fungeert als een opslagplaats met zeer relevante informatie, waaronder actuele inzichten en nuttige hulpmiddelen. Het doet dienst als een gids met ‘go-to-marketadvies’ en best practices die gevolgd moeten worden om ervoor te zorgen dat de marketing- en verkoopexperts van BEL OOH overal ter wereld over alles beschikken wat ze nodig hebben om de harten van huidige en toekomstige BEL OOH-klanten te veroveren.

Het gaat onder meer om actueel markt- en consumentenonderzoek, interviews met belangrijke mensen in de branche, fotoshoots en interviews met sterrenchefs, receptenboekjes en nog veel meer.

Speciaal gemaakte brandbooks en uitgebreide communicatiepakketten bieden online- en offlinetools en POS-materiaal voor elke ‘Big Bet’ en de beoogde horecakanalen. Dit leidde ook tot de creatie van specifieke OOH-merken voor chef-koks en horeca-uitbaters. ‘Boursin® Professional’ en ‘La Vache qui rit® Professional’ zijn twee voorbeelden daarvan.

De indrukwekkende ‘Big Bet’-platforms en bijbehorende brandbooks zijn geweldige voorbeelden van de strategische, creatieve en digitale horecaknowhow van Pubmarket!. Ze zijn essentieel om ervoor te zorgen dat BEL Foodservice snel blijft groeien over de hele wereld.

2023: Digitale transformatie

We zijn echt vereerd dat we zijn gekozen als ‘digitaal communicatiebureau’ om de digitale transformatie van BEL OOH te begeleiden.

Vooraleer te beginnen aan een draaiboek voor de digitale transformatie heeft Pubmarket! in nauwe samenwerking met BEL OOH een digitaal strategisch plan ontwikkeld. Achter dat plan schuilt de ambitie van BEL OOH om kennisleider te worden in de OOH-branche en om met zijn merken en producten in de smaak te vallen bij chef-koks over de hele wereld. In die context bleek het nodig om een digitaal ecosysteem op te zetten dat BEL OOH over de hele wereld verbindt met chef-koks, uitbaters, groothandelaren en ketens.

Momenteel werken we volop aan dat nieuwe digitale platform. Het bestaat uit een toekomstbestendige wereldwijde BEL OOH-website die het mogelijk maakt om alle strategische communicatieactiviteiten van BEL OOH in elke regio ter wereld digitaal uit te voeren en op te volgen.

Voor dat grootschalige project moesten we eerst onderzoek doen en audits uitvoeren voordat we de website konden ontwikkelen. Zodra de website af is, lichten we ook de andere huidige websites van BEL door. Bovendien zullen we het digitale klanttraject definiëren, een passende contentstrategie ontwikkelen en technische functies integreren, zoals marketingplanning en -automatisering, datatracking en e-commerce.

Al met al is het een uniek project dat onze loyale en langdurige samenwerking met BEL OOH bekroont.

Een gedreven team

Pubmarket! begeleidt al deze projecten van a tot z met een gedreven team van foodstrategen, artdirectors, grafisch ontwerpers, contentcreators en copywriters, digitale en IT-specialisten en accountmanagers.

We zijn er erg trots op dat we via onze solide samenwerking kunnen bijdragen aan de groei van de fantastische BEL OOH-divisie.

We zijn blij om deel uit te maken van het BEL OOH-team en betrokken te zijn bij tal van activiteiten op internationaal niveau, tot en met de ontwikkeling en creatie van nieuwe productcommunicatiemiddelen.

We kijken ernaar uit om te blijven samenwerken en BEL OOH sterker en sterker te zien worden met een groeiende portfolio van gevestigde merken en producten die precies passen bij wat consumenten vandaag de dag willen.

Kortom, onze samenwerking krijgt een vervolg met nog meer overtuigende initiatieven die BEL OOH helpen zijn groeiambities waar te maken.

Met speciale dank aan Sylvain Marchesson, Global Food Service Marketing Director BEL OOH.